tirsdag 28. februar 2012

Latskapen lenge leve... ?

De som kjenner meg godt vet at jeg er litt over gjennomsnittet glad i å chille, slappe av og ta livet med ro. Og de som har fulgt litt med på denne bloggen har nok også fått med seg at den ugandiske livsstilen passer veldig godt sammen med en slik livsfilosofi. De første månedene syns jeg dette var bare topp, men jeg har etterhvert skjønt at det går faktisk på helsa løs å være så avslappet hele tiden.

I høst/vinter syns jeg det var veldig artig å høre på disse norske jentene i Uganda, som var helt hysteriske fordi de ikke var i stand til å få på seg dongeribuksene som passet så godt for bare to måneder siden. Kanskje spesielt siden jeg faktisk hadde slanket meg i den samme tidsperioden.

Jeg trodde vel at kroppen min på en eller annen mirakuløs måte holdt seg i form på egenhånd, og hadde så smått begynt å håpe på en fremtid hvor jeg kunne slappe av hele tiden, og fortsatt være i toppform. I ettertid har jeg skjønt at grunnen til at jeg slanket meg den tiden var at jeg bare mistet musklene mine, og at fettet forsvant sammen med det. Nå virker det som om alle musklene er mistet, og da begynner vommen å komme. Da er det vel på tide å krype til korset og innse at til og med i Uganda, home of relaxation, må man faktisk trene for å holde formen. Derfor skal jeg fra og med i morgen begynne å dra på sykkelturer. Godt jobba, Eivind. Sterkt av deg. Takk.


Men det er nok ikke bare det rent fysiske som begynner å slite når du ikke beveger deg. Jeg tror nok det har en ganske så sterk effekt på det psykiske også. Helt fra skapelsen av har mennesket vært ment til å arbeide. Og jeg tror at hvis du går lenge uten å ha noe å gjøre blir du rett og slett litt syk i sjelen. Personlig har jeg nok flere ganger vært en synder på dette området, hvor jeg har valgt å sluntre unna arbeid som har trengt å bli gjort. Ofte har jeg nok rett og slett vært litt lat. I Ordspråkene 6 står det litt om latskap:


6 Gå til mauren, du late, se dens veier og bli vis.   7 Enda den ikke har noen fyrste, oppsynsmann eller herre,   8 sørger den for mat om sommeren og samler inn føde om høsten.   9 Hvor lenge vil du ligge, du late? Når vil du stå opp av din søvn?   10 Bare sove litt til! Bare en liten blund!! Bare folde hendene litt for å hvile!   11 Så kommer armoden over deg som en landstryker, og nøden som en mann med skjold.


Kan ikke unngå å føle meg litt truffet av det der altså. Tror det er på tide at jeg står opp av min søvn, slik at ikke armoden kommer over meg som en landstryker (hva enn det betyr)...

Jeg vil til slutt slå et slag for hardt arbeid til dere lesere. Hvis du leser disse ordene fra ordspråkene og kjenner at "wow, det der kan gjelde meg ass", så gjør noe med det, da vel! Ta deg en sykkeltur/joggetur! Få deg treningskort på SiB! Få deg en jobb! For alle fotballglade bergensere kan jeg anbefale dere å joine Football-gruppen vår på facebook, hvor jeg og mine venner fra tid til annen avtaler å spille fotball rundtom i Bergen. Jeg har ikke spurt gruppas admin Håkon Brekke om tillatelse til å poste slik informasjon på bloggen min, men jeg regner med det går greit. Her er alle velkommen!

Konkluderer med nok et ordspråk fra "the man of all men" Salomo:

Ordsp. 12:27 Den late steker ikke sin fangst. Men den flittige får en kostelig skatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar