onsdag 14. desember 2011

"Julestemning" og tur til Kabale

Jah, da var det vel på tide med en oppdatering. Kjenner det er vanskeligere å opprettholde en blogg enn jeg trodde det var. To respektpoeng til frøken Voe og alle de andre rosabloggerne i vårt vidstrakte land. Det bringer de opp til en 
totalsum på to poeng...

Nå nærmer det seg jul også i Uganda, selv om omgivelsene her nede ikke skulle tilsi det. Sola skinner mer enn noen gang, og jeg har faktisk blitt litt solbrent i helgen. Julestemningen er ikke akkurat til å ta og føle på, for å si det sånn... Jeg har hørt rykter om at diverse Hald-elever rundt om i verden prøver å skape litt julestemning med julebakst, adventskalendere++, og som den tradisjonelle typen jeg er, så tenkte jeg at jeg - ikke - skulle bli med på denne trenden. Tror  Håkon lider litt for tiden med meg som team-mate. Håkon er nemlig en vaskeekte bygdegut frå Voss og dermed veldig glad i den tradisjonelle delen av julen. Heldigvis er Håkon en veldig kreativ herremann, så han har laget seg en sjarmerende, liten adventskalender. På denne kalenderen krysser Håkon av hver desemberdag som går, så nå har vi ihvertfall én måte å merke at det er julaften på... ;)

Adventskalenderen til Håkon

Men én ting har jeg nok felles med de fleste andre Hald-elevene for tiden: hjemlengsel. Man skal jo helst være med familien i julen, og jeg kjenner at det kommer ikke til å være fullstendig problemfritt å feire jul 7000 kilometer borte fra menneskene jeg er mest glad i. Jeg har funnet ut at beste måten å bekjempe negative følelser som hjemlengsel ofte er å rømme fra dem. Nettopp det gjorde jeg torsdag forrige uke...


Klokken halv 5 torsdag ettermiddag bestemte jeg meg for at jeg hadde ikke lyst til å bare sitte på rumpa og gjøre ingenting denne helgen. Så jeg løp til busskontoret i Lira og bestilte billett til bussen som gikk til Kampala klokken halv 7 samme kveld. Klokken ett om natten ankom jeg hovedstaden hvor frøknene Hanedalen og Jensen var så greie at de lot meg låne sofaen deres for natten. Neste morgen vendte jeg snuten videre sørvest-over. En 8-timers busstur senere (totalt 13 timer buss på ett døgn...) kunne jeg stige ut i den friske luften i Kabale sentrum. Der bor Hald-elevene Lilleberg og Haugen, og denne helgen skulle de bli ofre for overraskelsesbesøk fra undertegnede.


Jentene ble veldig glade for besøk (sikkert mest fordi det betydde at de kunne utsette oppgaveskriving med noen dager til), og vi hadde en aldeles strålende helg. Noen av ingrediensene for helgen var båttur på Lake Bunyonyi, besøk hos pygméene (noen folk som skal være veldig lave, men som ikke egentlig var SÅ lave...), en helt latterlig bratt skråning på vei opp til innsjøen, varm dusj, hårklipp, pizza, forsinket bursdagseplekake og - selvfølgelig - Løvenes Konge :D
Her er noen bilder fra helgen:



Åhh... sliten... må... se bra ut... på bildet...

Hihi, de er laaave :P
Drit i å ta bilde, Synne. Seriøst...
Hårete rygg...
Til ære for Synne og Hanne som huset meg over helgen skal jeg avslutte dette blogginnlegget med et dikt (disse jentene avslutter alle blogginnleggene sine med et dikt):

Pizza, kake og båttur på vannet - godt man har venner som Synne og Hanne

1 kommentar:

  1. Det var knallkoselig med besøk, Eivind! Du er hjertelig velkommen når som helst senere også :) De pygmeene ser forresten veldig mye kortere ut på bildet enn i virkeligeheten - klager ikke.

    Eivind, du Eivind, du er kul - gleder oss til å møte deg etter jul!

    SvarSlett