lørdag 14. januar 2012

African holiday season

Hei igjen!

Håper alle har hatt en fin jul- og nyttårsfeiring. Som de fleste andre opplevelser her nede, var feiringen min ganske annerledes enn det jeg er vant med. Her kommer en kort oppdatering på hvordan de siste ukene mine har vært...



Her i Uganda feirer man ikke julaften. Vanligvis. Eneste unntaket er hvis noen nordmenn skulle dukke opp for å feire jul der. Tilfeldigvis skjedde det akkurat denne jula... Håkon (som har vist seg å være en overraskende dyktig kokk) disket opp med en meeeget tilfredsstillende julelunsj, bestående av risgrøt, brownies og sjokolademousse. Maria (som jobber for FOCUS i Kampala og hadde valgt å tilbringe juleferien sammen med en veninne i Lira) var fornøyd (heders)gjest.

1. juledag ble feiret hos familien til min vertsmor. De bor i en landsby like utenfor Lira. Dagen kan oppsummeres med: masse mat og koselig samvær. Men jeg foretrekker norsk jul...

2. juledag vendte Maria, Malin, Håkon og jeg snuten vestover mot Kenya, nærmere bestemt Nakuru (nei, det blir feil... 2. juledag dro vi sørover til Kampala, og 3. juledag dro vi vestover. Beklager mixup-en, det skal ikke gjenta seg...). Her var det duket for Commission, en interessant, intens og inspirerende nyttårsleir i regi av FOCUS Kenya. Her var nesten 3000 deltagere fra ca. 10-15 land i Afrika. Vi var også hele 10 nordmenn, alle sammen Hald-elever, som deltok på konferansen. I videovinduet under kan du se meg dumme meg ut foran 3000 afrikanere...





Etter Commission dro vi videre til Nairobi, hvor vi skulle ha infield. Vi er nå halvveis i praksisoppholdet, og det var nå tid for å samle alle Hald-elevene som er stasjonert i Afrika til 5 dager med undervisning, veiledningssamtaler og litt turisme. Vi var en stor gruppe på 26 elever, to lærere, en rektor og en Idunn, og det var veldig veldig kjekt å se igjen alle sammen. De første tre dagene gikk med til undervisning og en del chilling ved den norske misjonsstasjonen i Karen, Nairobi. Fredagen var vi på besøk i Mathare-slummen. Det ble en veldig spesiell opplevelse for meg, og jeg gikk for det meste rundt aleine i min egen tankeverden... Dagen etterpå dro vi på safari, noe som helt ærlig ikke var noe særlig å skryte av. Løver er egentlig ganske kjedelige dyr mesteparten av døgnet :P

Nå er jeg tilbake i varmen i Lira, og jeg er klar for det de neste tre månedene har å by på. Beklager mangelen på bilder i dette blogginnlegget, men min personlige fotograf (Håkon) er et annet sted akkurat nå, hvilket betyr: ingen bilder... Snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar