onsdag 23. november 2011

Bursdag + Fasting

På mandag hadde Michael bursdag. Hvor gammel han ble er en privat sak her nede i Uganda, så av hensyn til Michael skal jeg la være å publisere det her. Men det var uansett en grunn til feiring. Ikke noe fryktelig stor stas, som vi er vant til i Norge, men det ble ihvertfall en ekstra god middag. Immaculate stilte opp med deep fried chicken, og Håkon og jeg bestilte pizza til å supplere med. God S ;) Vi ble alle veldig mette, og bursdagsbarnet var meget fornøyd med tingenes forløp denne kvelden.

Undertegnede ble skikkelig stappmett av denne middagen. Så idet jeg seg ned i godstolen (jeg har min egen stol i stuen :D), slo en tanke meg: "etter denne drøye middagen, hadde det jo passet veldig godt å faste i morgen!"


Så da gjorde jeg det...


Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å faste, men jeg har på en måte aldri fått meg selv til å gjøre det. For det første virker det jo som en fullstendig meningsløs ting å gjøre, nekte seg selv mat for en hel dag liksom. Og for det andre så er det jo godt med mat og, da... For å addressere det første poenget, så tror jeg at fasting virkelig er en ting som du er nødt til å prøve for å virkelig forstå meningen med det. Mitt hovedfokus under fasten var at jeg ville bevise at Gud er viktigere for meg enn mat. I etterkant må jeg si at det har virket veldig styrkende for troen å få dette bevist.

Hovedpoenget med fasten er som oftest å få rettet fokuset sitt mot Gud. Man tar på en måte vekk den vanligvis viktigste delen av livet og bruker en eller flere dager på å søke Gud. I går var jeg på jobb på CRO fra klokken 8:30 til 16, og det ble dermed ikke så fryktelig mye tid til å søke Gud. Men litt ble det... Her er en tidslinje som skildrer mine tanker og følelser gjennom dagen:


07:53 Uffda. Jeg har nettopp stått opp og er sulten allerede. Men Gud er viktigere for meg enn mat. Jeg fikser dette, med Guds hjelp ;)

09:46 Æsj. Alle de ansatte på CRO drikker te og spiser diverse tasty-looking snacks mens jeg bare sitter og ser på. Dårlig stemning...


11:22 Sitter i mattetimen og kjenner at jeg kvir meg litt til lunsj. Vurderer om jeg skal bruke lunsjpausen min på å lese i Bibben min i et annet rom. Ellers går det overraskende bra så langt.


14:35 Sitter på kontoret til sjefen på CRO og bruker lunsjpausen til å be mens jeg hører på Casting Crowns. God S :)


16:05 Ferdig på jobb og strangely enough så føler jeg meg helt fin. Det føles på en måte som om jeg har kommet over kul. Dette lover godt for de neste 5 timene.


18:30 Off to fellowship. Bare to-tre timer til kvelds nå. Kjenner at magen min gleder seg.


22:08 Leggetid. Jeg har nå spist kvelds. Det var godt. Men jeg kjenner faktisk at jeg nesten er litt skuffet over hvor enkelt det faktisk var å faste. Det har nok litt å gjøre med at jeg ikke har brukt så mye energi i dag, og dermed var det mindre behov for å få tilført energi. Uansett, fasten ble vel utført, og det ga absolutt mersmak. Tror ikke dette var siste fasten min ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar