torsdag 27. oktober 2011

Evangelical Truth



Heey! Nå er jeg ferdig med bok nummer 2 i mitt pensum (takk takk), og denne boken her var jeg så fornøyd med at jeg rett og slett har bestemt meg for å skrive om den på bloggen min. Veldig greit med blogg, for nå slipper jeg faktisk å snakke med mennesker for å spre kristenpropaganda. Jeg kan jo bare poste et blogginnlegg!


Men altså, denne boken, Evangelical Truth, er skrevet av en drøykis som heter John Stott. Og denne fyren her har virkelig peiling altså! Han var en viktig, viktig kristen leder i England, og han har også vært en viktig leder for den evangelikalske bevegelsen (gidder ikke skrive mye om dette, men de spesielt interesserte kan alltids lese seg opp om John Stott og The Lausanne Covenant på wikipedia eller noe). Han har skrevet over 50 bøker og var rett og slett, som sagt, en drøykis...


Denne boken er, som underoverskriften antyder, en personlig bønn om enhet, integritet og trofasthet. I dagens kristenverden er det mange ting man kan være uenige om. De fleste kristne har sitt eget syn på dåp, nådegaver, kvinnens posisjon i menigheten, evolusjon/kreasjon osv, og vi er utrolig flinke på å diskutere disse tingene i det uendelige, og således skape splittelser oss imellom. John Stotts formål med denne boken er å få presentert de essensielle sannhetene i den evangelikalske kristne tro. Mange ting kan man være uenige om, men det er noen ting som man rett og slett må bekjenne som sannhet, hvis man skal kunne kalle seg en evangelikal kristen. De tre tingene (eller de tre R-ene) er Guds åpenbarelse for oss (Revelation (åpenbaring(hovedsakelig gjennom Bibelen))), Jesu kors (Redemption(forsoning)) og Den Hellige Ånds tjeneste (Regeneration (gjenfødelse)). Disse er essensielle for den evangelikalske tro og er, for å quote John Stott, "of first importance".


I neste rekke kommer disse andre tingene, og her er det faktisk rom for uenighet. Jeg kan sitere John Stott sin meget vanskelige engelsk (jeg håper dere skjønner hovedpoenget av dette): "Whenever equally biblical Christians, who are equally anxious to understand the teaching of Scripture and to submit to its authority, reach different conclusions, we should deduce that evidently Scripture is not crystal clear in this matter, and therefore we can afford to give one another liberty." Ganske logisk, ikke sant? I Paulus sitt brev til Filipperne ber han dem om å "stå fast i én ånd, og med én sjel kjempe for troen på evangeliet," og det er dette som driver John Stott til å skrive denne boken. Budskapet er: Enhet i sannheten, frihet i de tvilsomme temaene, i alle ting nestekjærlighet.

En meget god bok, skrevet av en meget kunnskapsrik mann, som jeg vil anbefale for alle kristne som lengter etter en sterkere enhet mellom de kristne i verden i dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar